onsdag 19. oktober 2011

Twitter for virksomheten

Twitter er som nevnt ett allsidig sosialt medium som kan både brukes av privatpersoner, organisasjoner og andre grupperinger, men i akkurat dette tilfellet skal jeg ta for meg hvordan en virksomhet kan bruke Twitter på flere gode måter.

Valg av bruk.
Når en virksomhet har bestemt seg for å ta i bruk Twitter mener jeg det er viktig at de bestemmer seg for hvordan de skal bruke verktøyet. Skal det brukes som en kommunikasjonskanal til kunder? Skal det brukes som en reklame- og salgskanal mot kunder? Eller kanskje de kun skal rette seg inn mot en viss gruppe av kundene? Det er som du sikkert skjønner veldig mange måter man kan sikte seg inn mot en ønsket målgruppe på når man tar i bruk Twitter.
Jeg mener at en virksomhet bør velge en måte å bruke akkurat dette sosiale mediet på, og i de aller fleste tilfeller holde seg til den bruken de har bestemt seg for. For eksempel SAS bruker Twitter til direkte kontakt med andre brukere/kunder og som en markedsføringskanal. Netcom bruker Twitter mest som en kontakt ut mot kunder, og det virker som det fungerer ganske så bra.

Fordeler ved bruk av Twitter.
Begge disse selskapene nyter nok godt av sin bruk av Twitter. For det første er det en fornuftig og billig måte å holde kontakt med kundene å knytte en tett relasjon til den enkelte kunden. Og for det andre kan de reklamere til en målgruppe som de vet er mottagelige for og interessert i de ulike tilbudene og kampanjene.

Råd og tips
Som nevnt bør man holde seg til en måte å bruke dette sosiale mediet på, for ikke at fokuset stadig flyttes fram og tilbake fra salg til kommunikasjon.
Avklare på forhånd hvordan man skal forholde seg til tilbakemeldinger og spmørsmål, og i hvilken grad dette skal svares på.
Bruk tid på å formulere de innleggene man legger ut på en god måte som gir mening og har noe for seg.
Bli ikke overaktiv. Poster man for mye vil mange brukere slutte å følge virksomheten da det den tar for stor plass. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar