søndag 23. oktober 2011

Følgere og ansvar.

I et vanlig scenario der en bedrift nylig har opprettet en side på Facebook, en konto på Twitter og kanskje en blogg, vil naturligvis bedriften ønske seg en stor gruppe følgere, venner eller lesere. Er bedriften stor, kjent og populær vil nok dette i de aller fleste tilfeller ordne seg selv, da brukerene selv vil søke opp virksomheten, men er det en mindre virksomhet vil man kanskje måtte gjøre noen kloke valg for å få en god gruppe følgere.

Jeg mener at det viktigste en bedrift kan gjøre for å sikre seg en god følger skare er å velge en retning på hvor man har tenkt seg med bruken av de sosiale mediene. Men det er også andre ting man kan gjøre for å trekke til seg brukere, følgere eller lesere. Her kommer noen punkter jeg mener er viktige.

  • Faktisk formidle noe som engasjerer og kanskje skaper litt debatt
  • Bruke det aktuelle mediet for det det er verdt
  • Tilpasse det man legger ut til den faktiske følgerskaren
  • Ha fastsatte rutiner og regler på i hvilken grad man skal respondere på kommentarer og tilbakemeldinger.
Det finnes også noen fallgruver man kan være så uheldige å falle i om man ikke er like fokusert som man burde være.
  • Følger ikke rutinene for respons på tilbakemeldinger
  • Følger ikke med på utviklingen av konkurrenters bruk av de sosiale mediene
  • Stadig skifter fokus på hva man faktisk vil oppnå med mediet
  • Blir "grådig" og svært opptatt av antall følgere
  • Blir overaktiv eller inaktiv over en lengere periode 
Ta ansvar!
Når en bedrift starter å ta i bruk sosiale medier følger det faktisk et ganske stort ansvar med på lasset. For det første skal man følge alle skrevne lover og regler for hva som er lov å poste, kommentere, bruk av materiale som bilder og lyd, osv. For det andre skal de også på best mulig måte følge alle de uskrevne lovene som finnes. Da spesielt med tanke på hva som blir skrevet og postet, men også med tanke på hvordan man styrer og håndterer fanskaren sin.

1 kommentar:

  1. Oversiktlig og godt innlegg!:) Kanskje du til og med kunne vært enda mer konkret:)

    SvarSlett