tirsdag 20. desember 2011

Blemme på Twitter.

Det finnes sikkert et utall eksempler på bedrifter og organisasjoner som har tråkka litt i salaten på ulike sosiale medier, men jeg synes det Australske flyselskapet Qantas virkelig satt begge beina ut i denne gangen. http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/--Australias-strste-PR-blemme--6703998.html

Som artikkelen forteller gikk Qantas ut med en konkurranse der man skulle fortelle om din drømmeopplevelse ombord. Tidspunktet for konkurransen kunne derimot vært bedre, ettersom selskapet nylig hadde satt hele flåten på bakken grunnet uenigheter med de ansatte.

Den største feilen Qantas gjorde var naturligvis at de ikke forutså hvilke enorme krefter som kan "slippes løs" i den sosiale verden hvis man ikke trår varsomt og planlegger godt. Det kan nesten virke som om Qantas klarte å starte en slags "trend" ved sitt utspill. Plutselig var det, ihvertfall i Australia, kult å komme med negative opplevelser fra selskapet.
Videre kunne vel Qantas valgt et annet tidspunkt for konkurransen enn dagen etter de satt hele flåten på bakken og gjorde tusenvis av reisende forsinket, og skapte store problemer. Jeg tror heller ikke Qantas klarte å respondere på alle de tilbakemeldingene de fikk, noe som igjen gjør hele bruken av de sosiale mediene mindre verdifull.

Hadde derimot Qantas forstått hvilket omfang deres aktivitet kunne fått, burde de ventet en god stund før de hadde laget en slik konkurranse. Faktisk kanskje så lenge at de berørte etter problemene hadde fått kompensasjoner og lignende.
Det er med andre ord dårlig forarbeid, kommunikasjon og forståelse av sosiale medier som er grunnen til dette store feilskjæret. Jeg tror Qantas i tiden fremover vil legge mer vekt på at de sosiale mediene er en kraftig stemme fra kundene som man ikke bare uhemmet kan spyle ned med reklame, konkurranser og lignende. En satsing på sosiale medier trenger planlegging, kompetanse og planer, ikke plutselige påfunn i en dårlig tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar