lørdag 3. desember 2011

Virksomheten og måling

Alle virksomheter som har besluttet å ta i bruk sosiale medier, og som benytter seg av dette i utstrakt grad vil naturligvis ha et stort behov for å finne ut om investeringene de legger i den sosiale satsingen lønner seg. På hvilken måte de vil at det skal lønne seg kan variere fra organisasjon til organisasjon, men stort sett bunner de fleste målene i en større omsetning. Noen organisasjoner kan naturligvis være non-profit eller en veldedig organisasjon, og da vil målsettingen i de fleste tilfellene helle mer mot det å engasjere, verve og/eller spre et budskap.
En organisasjon som benytter de sosiale mediene med en målsetting om å tjene mer penger og/eller skaffe seg en bredere kundegruppe vil ha god nytte av å bruke flere måter å måle dette på. Blant annet avkastningen (ROI) kan måles, ettersom kostnadene ved bruken er en enkel sak å holde kontroll på. Inntektene derimot kan være en større utfordring, men jeg mener at det kan la seg gjøre med litt arbeid.

En virksomhet kan også måle bruken av de sosiale mediene opp mot blant annet veksten i organisasjonen før og etter de har tatt i bruk de sosiale mediene. Dette kan i mange tilfeller gi en god indikasjon på om det har vært riktig for bedriften å ta i bruk denne teknologien. Som nevnt i forestående innlegg vil også måling av segmenter og teknologi være meget nyttig for en bedrift. Når man har på det rene hvor i verden eller landet de ulike brukerne/kundene befinner seg, og hvilken teknologi de benytter seg av har man et godt utgangspunkt for å kunne rette markedsføringen mot det aktuelle segmentet man vil satse på, og oppnå en langt mer økonomisk fornuftig markedsføring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar